Algorytm Google Koliber – algorytm Koliber (ang. „Hummingbird”) został oficjalnie wprowadzony w 2013 roku z okazji 15 urodzin Google. Ocenia się, że zakres działania algorytmu Koliber obejmuje ponad 90% światowych wyników wyszukiwania w przeglądarce Google. Algorytm Google Koliber zrewolucjonizował sposób interpretacji zapytań wpisywanych do wyszukiwarki Google. Algorytm wykonuje analizę ponad 200 elementów dla całych wyrażeń (zamiast pojedynczych słów kluczowych) dzięki czemu jest w stanie udzielić odpowiedzi na zadane pytania przez użytkowników wyszukiwarki.
Opracowanie i wdrożenie algorytmu Koliber do przeglądarki Google wymusiło zmiany w kwestii podejścia Specjalistów SEO w zakresie pozycjonowania stron internetowych. W chwili obecnej, oprócz samej obecności słów kluczowych, istotnym czynnikiem wpływającym na ranking strony jest ich znaczenie.
Istotne cechy oraz efekty spowodowane wprowadzeniem algorytmu Koliber do wyszukiwarki Google
- wyniki wyszukiwania są dużo bardziej precyzyjne i ich jakość jest wyższa,
- analiza zawartości stron obejmuje również znaczenie słów i fraz kluczowych,
- mechanizm działania algorytmu zapewnia stałą rotację w pozycjach rankingu stron internetowych,
- ułatwia wykrywanie spamu,
- wpływa na poprawę zawartości merytorycznej treści zamieszczanych w sieci,
- sortowanie wyników jest połączone z mediami społecznościowymi oraz uwzględnia lokalizację,
- umożliwia wyszukiwanie długich i skomplikowanych fraz (tzw. long tail SEO).