jeżeli dysponujesz skromnym budżetem, a chcesz zmienić sporo w wizerunku Twojej firmy, postaw początkowo na odpowiednie i profesjonalne zdjęcia biznesowe! Przyjdzie jeszcze czas na logo, palety kolorów i szablony dla mediów społecznościowych. W pierwszej kolejności zajmij się fotografiami, bo to one wzbudzają odpowiednie emocje!
Kiedy zaczynam z Klientami rozmowę o kreacji nowej strony WWW, na samym początku pytam właśnie o zdjęcia biznesowe i treści do sekcji “o mnie” lub “o firmie”. To tutaj jest miejsce na odpowiednio ukształtowany odbiór Twojego biznesu oraz przejrzysty komunikat, jaka jest Twoja marka i które z wartości reprezentuje. Nawet najlepszy projekt strony internetowej, wypełniony skrojonymi na miarę rozwiązaniami, wypadnie zwyczajnie, a nawet słabo w połączeniu ze zdjęciem prezentującym sylwetkę założyciela, które mówi: „mam na sobie garnitur i profesjonalnie ułożone ręce, ale codziennie w pracy wyglądam inaczej!”.
Zdjęcia biznesowe a Twoi potencjalni Klienci
Twoi potencjalni Klienci, patrząc na Twoje zdjęcia biznesowe (lub też filmy biznesowe), nie będą wówczas umieli nawiązać z Tobą relacji, a tym bardziej poczuć, czy mówicie wspólnym językiem. Dziś, na mocno nasyconym rynku produktów i usług to właśnie uczucia, jakie wzbudza dana marka, najczęściej decydują na temat Twojej sprzedaży.
Jeżeli w ogóle nie posiadasz fotografii lub jeśli zdjęcia biznesowe Twojej firmy są nijakie, sztucznie wykreowane i nie oddają “osobowości” biznesu, to profesjonalna sesja zdjęciowa z fotografem, który w swojej pracy odpowiednio uchwyci koncepcję i styl Twojej marki, powinna być pierwszą, priorytetową inwestycją.
Zdjęcia biznesowe pomogą Ci nie tylko w jasnym komunikacie charakteru Twojej marki, ale także w selekcjonowaniu spośród ogólnej grupy Klientów właśnie tych, z którymi Ty sam lub sama chcesz pracować. Inne style, postawy i wizerunek produktów lub usług z oferty będziesz kierować dla pracowników ogólnokrajowych korporacji, a inne do właścicieli małych, lokalnych firm. Nie do końca rozumiesz, co to właściwie oznacza w praktyce?
Zdjęcia biznesowe w praktyce
Spójrz na poniższe zdjęcia: te po prawej stronie powstały specjalnie po to, by zwizualizować potencjalnemu Klientowi, jak będzie wyglądało spotkanie z handlowcem przykładowej firmy finansowej, dzięki czemu nie będzie on zaskoczony rozmową przy kawie z jednej z miejskich kawiarni. Dla kontrastu w lewej stronie znajdują się dwie fotografie studyjne, zupełnie nie oddające charakteru działania firmy, mimo iż komunikują postawę handlowca. Teraz już widzisz różnicę, gdzie od sztampowych, korporacyjnych póz i poważnych min, przechodzimy do eksplozji uśmiechu, charakteru środowiska i postaw świadczących o realnej pracy?
Błędnie przygotowane zdjęcia biznesowe przyciągały Klientów, którzy oczekiwali spotkania z pracownikiem biurowym w placówce instytucji, siedzącego osiem godzin dziennie za biurkiem, gotowego do spotkania w każdej chwili. Czy tak wyobrażał to sobie właściciel firmy? Nie do końca. Nowy wizerunek, za sprawą zdjęć pomógł połączyć się marce z potencjalnymi Klientami idealnymi, świadomymi konieczności wcześniejszego ustalenia terminu konsultacji.
Tak to wygląda w teorii, a teraz kilka praktycznych rad, które pomogą Ci przygotować się do profesjonalnej sesji zdjęciowej Twojej firmy:
- Klimat ujęć na fotografiach
Zanim staniesz przed obiektywem aparatu fotografa, przygotuj sobie listę sprecyzowanych ujęć oraz póz, które będziesz wykorzystywać w późniejszych projektach graficznych Twojej marki. Osoba pochylona nad klawiaturą komputera, z filiżanka kawy w ręce, z czasopismami branżowymi pod pachą i przerzuconym trenczem przez ramię? Takie zdjęcia z powodzeniem wykonać w plenerze, nadając im bardziej lifestyle`owego charakteru. Kawiarnia, biblioteka czy fajne biuro w gabinecie to odpowiednie lokalizacje, by pokazać Ciebie w Twoim naturalnym środowisku.
- Odpowiedni strój i makijaż
Zanim sięgniesz po granatowy lub czarny garnitur pomyśl, do kogo chcesz kierować swój przekaz. Być może zamiast poważnych cygaretek dobra będzie lekka sukienka, a zamiast sztywnego, jak mundur żakietu – marynarka w pastelowym kolorze lub deseniu odpowiadającym obecnym trendom. Jeżeli stawiasz na delikatność, pomyśl o jasnych, rozbielonych odcieniach, ale uważaj, muszą być dopasowane do twojego typu urody. Jeżeli nie masz pewności w wyborze, skonsultuj się ze stylistką, która posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie w doborze stylu i barw.
A skoro koncentrujemy się na temacie urody, wybierz takiego fotografa, który współpracuje z makijażystką. Dzięki temu Twoje naturalne atuty będą prawidłowo podkreślone. Nawet jeżeli potrafisz sama malować się na co dzień, na sesję wybierz makijaż profesjonalny, który będzie współpracował ze światłem dziennym oraz studyjnym. Make-up do zdjęć to element obowiązkowy.
- Właściwe kadry
Zastanów się, jakie ujęcia są dla Ciebie niezbędne, jakie materiały reklamowe będziesz tworzyć z wykorzystaniem nowych zdjęć. Do publikacji na stronie internetowej lub do banerów internetowych wybieraj raczej formaty w poziomie i zadbaj o odpowiednią ilość przestrzeni dookoła sylwetki. Pozwoli Ci to lepiej dopasować zdjęcie, niezależnie od urządzenia, na jakim będzie wyświetlany projekt. Formaty pionowe wykorzystasz w podstronach prezentujących sylwetkę, na blogu oraz w materiałach drukowanych.
- Fotografia detali
Jeżeli budżet na to pozwoli, postaraj się, żeby kilka zdjęć pokazywało charakterystyczne detale: zadbane dłonie z telefonem, kubek herbaty lub kawy z logo marki, ręce na klawiaturze laptopa. Dzięki personalizowanym detalom sfotografowanym na jednej sesji wzbogacisz swój materiał o bardzo autentyczne fotografie, zachowując jednocześnie spójność ze zdjęciami wizerunkowymi.
Bez wątpienia, zdjęcia biznesowe będą miały również wpływ na to, jak postrzegane będą przez potencjalnych Klientów ceny Twoich produktów, czy też usług. Bazując na fotografiach, które wyglądają jak selfie wzbogacone o wyraźne filtry kolorystyczne, możesz sprawić, że Twoja marka będzie postrzegana mało profesjonalnie lub na średnim poziomie jakościowym. Najczęściej to właśnie zdjęcia sprawiają, że między odbiorcą oferty, a marką wytwarza się porozumienie, a to już pierwsza prosta do zrealizowania współpracy, nawet przy droższej cenie.