5/5
SEO w AI

Jak modele AI przeszukują Internet i tworzą odpowiedzi?

Krok 1

Użytkownik wprowadza zapytanie (prompt)

Użytklownik prosi np. o poszukanie mu najlepszych prawników z Gdańska

Krok 2

Wyszukiwanie informacji w Internecie

Model przeszukuje dostępne źródła, w tym strony internetowe, aby znaleźć dane pasujące do zapytania. Korzystają najczęsciej ze specjalnego trybu Deep Search.

Krok 3

Synteza odpowiedzi

Na podstawie zebranych informacji model AI tworzy odpowiedź, która jest w jego oecenie spójna, pomocna i zgodna z pytaniem.

Krok 4

Udzielenie odpowiedzi

Model AI na pdostawie wykonanej syntezy i analizy danych przygotowują dokłądną odpowiedź. Może to być w podanym przykłądzie lista prawników świadczących usługi na terenie Gdańska, których algorytm uznał za najlepszy wybór.

Krok 5

Iteracja lub kolejne wyszukiwanie

Jeśli użytkownik ma dodatkowe pytanie, zmienia kontekst, wprowadz nowy, zmieniony prompt, całą procedura rozpoczyna się ponownie - bot zaczyna kolejne analizy i poszukiwania w sieci

Studio A7 - pozycjonowanie AI
AI / SEO - Studio A7
AI / SEO - Studio A7
Pozycjonowanie w AI - jak algorytmy i modele Ai szukają informacji w Internecie?

Jakość i struktura treści

Znane powiedzenie "Content is the King" stosowane w klasycznym SEO ma także przełożenie w AI - unikalne i jakościowe treści to esencja pozycjonowania. Treść musi też w tym wypadku bezpośrednio odpowiadać na pytania i prompty użytkownika.

Czytelność treści

Modele AI lepiej rozumieją tekst podzielony na logiczne sekcje i szybko wychwytują gotowe odpowiedzi (np. definicje, podsumowania). Zadbanie o język i naturalny, konwersacyjny ton również sprawia, że Twoje treści są bardziej „przyjazne” dla AI.

Aktualność treści

Element taki jak świeżość danych zapewnia modelom AI preferowane przez nich aktualne informacje, szczególnie w tematach dynamicznych, takich jak technologia czy zdrowie, dlatego np. oznaczanie daty publikacji / aktualizacji sygnalizuje, że treść jest na czasie.

Autorytet i wiarygodność domeny

Sztuczna inteligencja, podobnie jak ludzie, ufa uznanym źródłom. Strona o ugruntowanej pozycji (podobnie jak w tradycyjnym SEO), posiadająca dobre opinie. mocny profil linków i długo budowaną renomę, ma większą szansę zostać wybrana jako źródło. 

Dane strukturalne (schema)

Znaczniki schema.org i dane strukturalne pomagają AI lepiej zrozumieć zawartość strony. Jeśli np. prowadzisz lokalny biznes, schema LocalBusiness może ułatwić modelowi AI wychwycenie informacji o adresie, godzinych otwarcia, czy opiniach o Twojej firmie.

Link building

Jakość, ilość i zróżnicowane linków prowadzących do Twojej witryny (np. serwisy branżowe, lokalne katalogi, zaufane portale, wiarygodne profile itd.) nadal mają duże znaczenie. Dla AI, korzystającej z wyników wyszukiwarek, linki są sygnałem, że inni ufają Twoim treściom.

AI - sztuczna inteligencja pomaga w marketingu / SEO

Audyt AI SEO

Analiza strony pod kątem widoczności w AI, ocena treści, możliwości technicznych i wydajności.

Preprowadzimuy audyt Twojej witryny pod kątem gotowości na AI - przede wszystkim sprawdzimy, jak Twoje treści wypadają w oczach modeli AI (OpenAI, Grok, Gemini, Claude itd.), jaki jest potemcjał Twojej witryny i czy są łatwe do zinterpretowania oraz i jakie elementy wymagają poprawy. 

Content is the King, a w erze AI króluje content przyjazny AI. Nasi copywriterzy stworzą dla Ciebie treści przyciągajace uwagę modeli AI.

To kluczowa sprawa. Stawiamy na język naturalny, tworzymy opisy ofert, usług, sekcje FAQ, artykuły blogowe i inne trescu na stronę) które starają się dać wyczerpujące odpowiedzi na potencjalne pytania i wątpliwości klientów oraz strukturę ułatwiającą AI zacytowanie Twoich materiałów.

Optymalizacja pod AI

Musimy upewnić się, że roboty mogą skutecznie uzyskiwać dostęp do treści Twojej strony WWW i je rozumieć. 
 
Techniczne aspekty SEO i doświadczenie użytkownika (User Experience) są bardzo ważne zarówno dla robotów Google  jak i narzędzi indeksujących dla AI - nie można pzecenić takich elementów jak np. optymalizacja prędkości, responsywności czy indeksowalności strony.
 
 

Schema markup

Implementacja danych strukturalnych - dodanie schema markup dla lepszego zrozumienia przez AI.

Poprawimy / zoptymalizujemy dane strukturalne na Twojej stronie (m.in. znaczniki schema dla firmy, uslug / produktów, artykułów, lokalizacji itp. - np. FAQ, Product, LocalBusiness, HowTo, Review, Person / Organization co ułatwi algorytmom AI prawidłową interpretację treści i wskazywanie Twojej strony podczas odpowiedzi użytownikowi.

Pozyskiwanie linków z autorytatywnych i zaufanych źródeł, zwiększających wiarygodność strony.

Będziemy wzmacniać autorytet Twojej witryny, tak aby zwiększała sięjej widoczność w AI. Pozyskamy wartościowe linki z wiarygodnych stron branżowych, lokalnych portali, profili, baz firmowych, artykułów czy serwisów tematycznych – tak, by podnieść renomę Twojej domeny w Internecie, co ma wpływ na asystentów AI.

Monitorowanie wyników

Monitorowanie efektów w odpowiedziach AI, analiza raportów i dostosowywanie strategii z naszymi rekomendacjami.
 
AI rozwija się na swiecie niezywkle dynamicznie, dlatego na bieżąco monitorujemy efekty podjętych działań za pomocą specjalnego, zaawansowanego oprogramowania. Raporty pokazują, jak rośnie Twoja widoczność, jak zmienia się ruch i zapytania kierowane na Twoją stronę). Wychwytujemy nowe możliwości lub zmiany w algorytmach i optymalizujemy strategię, dzięki czemu masz pewność, że Twoja inwestycja w AI SEO przynosi realne rezultaty.
AI / SEO - Studio A7
Proces pozycjonowania (SEO)
Studio A7 - wilk

Pozycjonowanie / SEO

Pozycjonowanie (w angielskiej nomenklaturze SEO - Search Engine Optimization) to składający się z wielu elementów proces dążący do tego, aby nasza strona WWW znajdowała się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google na pożądane przez nas frazy kluczowe (lub innych wyszukiwarek, takich jak np. Bing, DuckDuckGo Yandex itp.). Jak przyznali przedstawiciele Google, algorytm używany przez nich do ustalania pozycji obejmuje ponad 400 czynników. Dzięki wypozycjonowaniu się wysoko docieramy do klientów, którzy wpisują daną frazę (słowa kluczowe). W przypadku AI jest to pojawianie się w wynikach odpowiedzi na zapytanie użytkowników (prompty) w asystenach AI majacych możliwość przeszukiwania zadobów Internetu, takich jak ChatGPT, Grok, Gemini, Claude i inne.

Asystent AI

Asystent AI (ang. Artificial Intelligence Assistant) to zaawansowane oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, które wykorzystuje modele językowe, takie jak LLM  do interakcji z użytkownikami w formie rozmowy (może to być czat lub rozmowa głosowa), wspomagając ich w wykonywaniu różnorodnych zadań.

Systemy te są zaprojektowane, aby rozumieć i opierać się na języku naturalnym (tak jak człowiek), odpowiadać na pytania, dostarczać informacji, generować treści lub wykonywać polecenia, często w czasie rzeczywistym.

Asystenci AI, tacy jak ChatGPT (od OpenAI), Grok (od xAI) czy Gemini (od Google), opierają się na analizie ogromnych zbiorów danych tekstowych - mają też możłiwość przeszukiwanie Internetu czy analizy kontekstu.

LLM

Model LLM, czyli Large Language Model (Duży Model Językowy), to zaawansowany typ sztucznej inteligencji oparty na uczeniu maszynowym, zaprojektowany do przetwarzania, rozumienia i generowania tekstu w języku naturalnym takie jak ChatGPT, Grok, Gemini czy Claude, które znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach.

Modele te są trenowane na ogromnych zbiorach danych tekstowych, co pozwala im rozpoznawać wzorce językowe, kontekst oraz semantykę, a następnie tworzyć odpowiedzi, które są spójne, płynne i przypominają ludzką komunikację.

W kontekście AI SEO, LLM są kluczowe, ponieważ analizują treści w internecie, interpretują zapytania użytkowników i generują odpowiedzi, co sprawia, że optymalizacja pod te modele wymaga zrozumienia ich sposobu działania.

NLP

NLP (ang. Natural Language Processing) - Przetwarzanie Języka Naturalnego w kontekście stucznej inteligencji to dziedzina nauki, która pozwala maszynom (botom opartym na LLM) rozumieć i generować tekst w sposób podobny do ludzkiego, możliwie "naturalny" w sensie ludzkim.

Dzięki temu modele typu Grok, ChatGPT albo Gemini mogą z jednej strony "czytać" strony internetowe, jak też odpowiadać na pytania użytkowników naturalnym, zrozumiałemym dla człowieka językiem.

Jest ważne aby treści na Twojej stronie internetowej były napisana na tyle jasno, aby odpowiadały na pytania klientów a modele AI mogły ją łatwo zrozumieć i polecać w odpowiedziach.