Studio A7 - agencja SEO/SEM/SXO/AI
5/5
Picture of Studio A7
Studio A7

Spis treści

Słowa kluczowe (albo precyzyjniej mówiąc frazy kluczowe) to jeden z głównych elementów procesu skutecznego pozycjonowania, z którym stykamy się, jeśli chcemy promować naszą witrynę w wyszukiwarce Google. Bardzo często jednak nie do końca rozumiemy sens działania polegającego na tak dokładnym wyborze fraz (na co będzie naciskać każda dobra agencja SEO), a także nie wiemy czym są, dlaczego są tak ważne i jak powinniśmy je odpowiednio wybrać. W tym tekście postaramy się wyjaśnić te kwestie w przystępny i prosty sposób.

Czym są słowa kluczowe?

Frazy kluczowe to słowa, zwroty lub terminy, pod którymi chcemy pozycjonować naszą stronę internetową i być z nią widocznymi w Internecie. Jest to pierwszy, a jednocześnie jeden z najważniejszych elementów całego procesu pozycjonowania, który decyduje o całym dalszym sukcesie promowania witryny w Google.

Istnieje kilka typów słów kluczowych, a ich dobór jest dość skomplikowaną czynnością. Najczęściej wykonywany jest przez specjalistów SEO, którzy wybierają te frazy, aby pozycjonowana strona mogła pozyskiwać odpowiedni ruch organiczny z takiej grupy docelowej, w której chce się reklamować.

Dlaczego słowa kluczowe są takie ważne?

Słowa kluczowe są bardzo ważnym elementem witryny z kilku powodów. Przede wszystkim, to właśnie przez nie możemy poinformować Google o czym jest nasza witryna. To jedna z najlepszych możliwości na komunikację z Google i informowanie wyszukiwarki o tematyce naszej strony.

Frazy kluczowe odzwierciedlają te zwroty i hasła po wpisaniu których do wyszukiwarki Google chcemy pojawiać się na liście wyników wyszukiwania. Jeśli nie wybierzemy właściwym fraz kluczowych to może się to skończyć pojawieniem się na niewłaściwe słowa w wyszukiwarce i trafieniem do zupełnie nie tych użytkowników, do których byśmy chcieli.

Dodajmy do tego, że pozycjonowanie jest procesem nieprzewidywalnym i trudno kontrolowalnym, a to jest pierwszy moment, gdzie w pewnym stopniu możemy samodzielnie decydować, pod jakimi hasłami będziemy widoczni w wyszukiwarce Google. Jest to bardzo ważne i choć nie działa to „na zamówienie”, możemy określać kierunki pozycjonowania, a także pozyskiwać osoby z odpowiednich grup docelowych.

number sign

Słowa kluczowe akcentowane na naszej witrynie internetowej są również jednym z ważnych czynników rankingowych. Musimy zatem o nie dbać nawet, jeśli zależy nam na pozyskiwaniu ruchu z konkretnych haseł, ale również po to, aby witryna była ogólnie dobrze zoptymalizowana i przygotowana do procesu pozycjonowania.

Rodzaje słów (fraz) kluczowych – przegląd popularnych podziałów

Sowa kluczowe pod które pozycjonujemy naszą stronę internetową, występują w kilku typach.

  • Frazy kluczowe ogólne
  • Fraz poboczne
  • Frazy lokalne
  • Frazy brandowe

Frazy ogólne / główne

Pierwszym, najpopularniejszym i najczęściej wykorzystywanym typem fraz są frazy główne. Są to słowa kluczowe dodawane najczęściej i faworyzowane na naszej stronie. Są zamieszczane w największej ilości, a także pogrubiane czy używane w nagłówkach i kluczowych miejscach witryny. Najczęściej są to najpopularniejsze hasła w danej kategorii tematycznej, które cechują się dużą popularnością wśród użytkowników oraz sporą konkurencją. Przeważnie wybiera się ich kilka — kilkanaście i to właśnie wokół nich buduje się pulę słów i haseł, pod którymi będzie widoczna nasza strona Google.

Frazy poboczne (dodatkowe)

Drugim typem słów kluczowych są frazy poboczne. Są to średnio i mało popularne hasła tematyczne, które cechują się niską popularnością. Są jednak bardzo ważną częścią pozycjonowania, gdyż tworzą tło dla głównych fraz. Przeważnie używa się ich większe ilości na stronie bez faworyzowania którejkolwiek z fraz. Co ciekawe frazy poboczne, czyli mniej popularne, stanowią jednak główny punkt pozycjonowania szerokiego – alternatywnego, gdzie wykorzystuje się nawet kilka tysięcy słów kluczowych umieszczonych pojedynczo na stronie w celu pozyskiwania ruchu z różnych haseł w Internecie.

Frazy lokalne

Frazy lokalne to z kolei słowa kluczowe rozszerzone o nazwę miejscowości lub same nazwy miast czy regionów. Dodajemy je na naszej stronie internetowej głównie gdy pozycjonujemy lokalnie witrynę, aby ta była rozpoznawana przez Google jako miejscowa i wyświetlana jedynie osobom z danej lokalizacji.

Frazy brandowe

Frazy brandowe są jednym z najmniej popularnych typów słów kluczowych, które wykorzystujemy na naszych stronach internetowych. Są to nazwy marek lub połączenie słów tematycznych z nazwami firm. Najczęściej używane są przez sklepy internetowe, aby pomagały wyszukiwać konkretne produkty na stronie. Powinniśmy również używać ich w odniesieniu do naszej marki, aby użytkownicy mogli wyszukiwać naszą stronę internetową w sieci poprzez nazwę firmę, co będzie zarówno prestiżowe jak i będzie dawało wiele wymiernych profitów.

Gdzie szukać fraz, jak wybrać właściwe słowa kluczowe?

Chcąc szukać słów kluczowych dla naszej witryny, możemy pozyskiwać propozycje z kilku źródeł. Przede wszystkim będzie to planer słów kluczowych Google, który znajdziemy w narzędziach panelu Google Ads. Po wpisaniu hasła przewodniego lub tematyki będziemy mogli uzyskać listę najpopularniejszych haseł związanych z daną kategorią. Na podobnej zasadzie działają zewnętrzne keyword generatory, czyli darmowe serwisy, które również przygotują nam zestawienie najpopularniejszych fraz dla danej kategorii tematycznej. Opcjonalnie jeśli zdecydujemy się zapłacić za płatną wersję, otrzymamy dodatkowo szczegółowe statystyki dotyczące konkretnych słów kluczowych.

Propozycje słów kluczowych, z których będziemy wybierali te najlepiej oddające tematykę naszej witryny, możemy pozyskiwać również w inny sposób. Do tego celu możemy używać np. narzędzia Google Trends, gdzie sprawdzimy, jakie tematyki i hasła są obecnie często wyszukiwane. Możemy również samodzielnie wykonać audyt stron internetowych naszych bezpośrednich konkurentów lub innych marek w naszej kategorii tematycznej. Możemy zrobić to przy pomocy audytów automatycznie lub samodzielnie sprawdzając, jakie hasła są akcentowane na innych serwisach.

Jak wybrać frazy kluczowe w SEO
Jak wybrać frazy kluczowe w SEO

Dobrą metodą ustalania słów kluczowych dla naszej witryny jest również zlecenie tego zadania specjalistom SEO w zamian za opłatę. Jeśli wykupimy taką usługę, otrzymamy po prostu gotowy wykaz haseł pod którymi warto promować się w Internecie w naszym przypadku. Słowa te będą dobrane indywidualnie do naszej marki i naszych możliwości oraz celu, jaki chcemy osiągnąć, co jest sporym atutem. Niektóre agencje wykonają profesjonalną analizę w ramach większej współpracy, w przypadku podpisania umowy na SEO. Warto dodać, że analizy przed podpisaniem umowy z reguły są generowane na szybko, tak, aby zachęcić klienta do współpracy i niekoniecznie muszą zawierać optymalne dla klienta frazy.

Ciekawy zestaw narzędzi do samodzielnej analizy fraz znajdziecie w naszym zestawieniu najlepszych narzędzi do SEO i pozycjonowania.

Gdzie zamieszczać frazy na stronie?

Jeśli już wiemy, gdzie pozyskiwać słowa kluczowe i jakie są ich typy, warto również powiedzieć, gdzie możemy je umieszczać. Najlepiej byłoby to zostawić doświadczonemu specjaliście SEO, gdyż nic nie zastąpi wieloletniej praktyki i wyczucia. Poniżej damy natomiast kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę.

Najbardziej naturalnym miejscem będą oczywiście treści dodawane na witrynę, czyli wpisy blogowe, artykuły tematyczne czy teksty tworzone pod kątem SEO – ale nie warto tworzyć tekstów wyłącznie pod SEO – pamiętajmy o użytkownikach. Słowa kluczowe możemy dodawać zarówno w treściach przeznaczonych dla użytkowników jak i tekstach stworzonych głównie z myślą o pozycjonowaniu. Obecnie odchodzi się od dzielenia tych dwóch typów treści zamieszczonych na stronie i publikuje się jedynie jakościowe treści dla użytkowników odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO, czyli zawierające m.in. odpowiednie słowa kluczowe.

Frazy możemy umieszczać również w adresach URL podstron podczas tworzenia danej podstrony. Możemy również umieszczać je w nazwach plików i multimediów wgrywanych na serwery hostingowe lub jako teksty alternatywne tych multimediów umieszczanych na stronie (w atrybucie ALT zdjęcia lub obrazu). Możemy używać fraz kluczowych jeszcze w poszczególnych częściach witryny takich jak menu, stopki, bannery czy sidebary.

PS. Pomogło? Jeśli tak to cieszymy się! jeśli chcesz, możesz nam postawić kawkę.

5/5
Indeksowanie stron
Marketopedia

Indeksowanie stron

Indeksowanie stron – jest to proces polegający na analizie i dodawaniu przez program komputerowy (tzw. roboty Google lub roboty wyszukiwarki)

Strona WWW dla Piotr Janik
Portfolio

Strona WWW dla Piotr Janik

Co zrobiliśmy Projekt graficzny, realizacja strony WWW, konfiguracja serwera, poczty, wdrożenie, kampania pozycjonowania (SEO). WordPress HTML CSS Chrome Firefox Zobacz

Przekierowanie 302
Marketopedia

Przekierowanie 302

Przekierowanie 302 – jest to rodzaj przekierowania, które tymczasowo przenosi użytkownika na inną stronę. Strona przekierowująca nadal widnieje w wynikach

pozycjoner
Marketopedia

Pozycjoner

Pozycjoner – czyli specjalista SEO, osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych. Dobry pozycjoner jest na bieżąco z aktualnościami wprowadzanymi przez

Internal links
Marketopedia

Internal links

Internal links – czyli link wewnętrzny – jest to rodzaj linka (odnośnika, hiperłącza), który przenosi użytkownika do innej podstrony znajdującej

Money Site
Marketopedia

Money Site

Czym jest Money Site? Money Site jest to główna strona w naszym przedsięwzięciu, ta która generuje przychód. Podczas pozycjonowania, (używając

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *