Słowa kluczowe – inaczej frazy kluczowe – są to wyrazy, które po wpisaniu w wyszukiwarkę internetową dają wyniki w postaci stron internetowych z poszukiwaną informacją, produktem lub usługą. Słowa kluczowe mogą być również wykorzystywane w różnego typu akcjach marketingowych, reklamach i portalach społecznościowych.
Dobór odpowiednich słów kluczowych jest bardzo ważny w procesie pozycjonowania stron internetowych. Im lepiej są dobrane tym pozycjonowana strona będzie miała wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Niekorzystny dobór słów kluczowych jest głównym powodem braku ruchu na stronie.
Miejsca gdzie powinny znajdować się słowa kluczowe
Podczas pozycjonowania strony słowa kluczowe powinny znaleźć się w:
- tytule strony,
- nagłówku,
- opisie produktu lub usługi.
Nie wolno upychać słów kluczowych, ponieważ może skutkować to nałożeniem przez Google karą w postaci filtra.
Rodzaje słów kluczowych
- brandowe – stosowane podczas wyszukiwania konkretnej firmy, bez znajomości dokładnego adresu internetowego. Jako słowa kluczowe wpisuje się wówczas nazwę firmy lub jej część.
- ogólne (generyczne) – składają się z 1-2 słów i są najczęściej stosowane przez użytkowników podczas wyszukiwania np. “studio marketingowe”, “pozycjonowanie stron”. Po wpisaniu słów ogólnych użytkownik dostaje największą ilość pozycji w wyszukiwarce.
- długi ogon (long tail) – słowa kluczowe typu długiego ogona są stosowane przez użytkowników, którzy dokładnie wiedzą czego szukają np. “pozycjonowanie stron studio a7 bydgoszcz” lub “fotograf i kamerzysta ślubny bydgoszcz”.
- wspierające kampanie reklamowe – słowa takie występują głównie na portalach społecznościowych i poprzedza ich znak #. Dzięki temu użytkownik zostaje przekierowany do interesującego go wydarzenia lub grafiki/wideo.
- szczegółowe – stosowane głównie przez użytkowników, którzy chcą poznać rozwiązanie swojego problemu lub poznać opinię konkretnego urządzenia lub usługi np. “jak dobrze wypozycjonować stronę internetową” lub “opinie o grupie 5D”.
- branżowe – dotyczą konkretnej branży np. farmacja, chemia itp. Wynikami wyszukiwania są głównie blogi tematyczne oraz strony poświęcone konkretnej branży.
- zawierające dane osobowe – podczas wyszukiwania konkretnego specjalisty, gdy użytkownik chce poznać opinię na jego temat lub znaleźć lekarza, prawnika, specjalistę SEO polecanego przez innych użytkowników. Stosowane również podczas wyszukiwania informacji na temat gwiazd, celebrytów itp.
Podczas wybierania słów kluczowych, na które będzie się pozycjonować daną stronę internetową, należy unikać krótkich fraz kluczowych (ogólnych), ponieważ dają one bardzo dużo wyników wyszukiwania. Proces pozycjonowania na słowa kluczowe jest bardzo praco i czasochłonny, a także drogi.

Narzędzia wykorzystywane w doborze słów kluczowych
Pomocne w doborze słów kluczowych mogą być takie narzędzia jak:
- Google Ads,
- Senuto,
- Übersuggest,
- SEMrush,
- AnswerThePublic.