SEM – ang. Search Engine Marketing – czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych, który ma na celu zwiększyć widoczność oraz pozycję strony w SERP.
Działania zaliczane do SEM
Na działania SEM składa się:
- SEO czyli pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych,
- prowadzenie kampanii reklamowej w Google Ads, czyli tworzenie reklam strony w wynikach wyszukiwania, na portalach, YouTube,
- linki sponsorowane,
- artykuły sponsorowane,
- prowadzenie reklam PPC, czyli reklam płatnych Pay Per Click, które pojawiają się nad i pod wynikami organicznymi na stronie wyszukiwania.
Stosowanie wszystkich elementów SEM przynosi szybkie efekty dotyczące zwiększenia pozycji strony w SERP, natomiast są to działania drogie i kosztowne. Dlatego też, w zależności od posiadanego budżetu, specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem i optymalizacją zazwyczaj korzystają tylko z kilku elementów SEM, a efekty są widoczne w późniejszym czasie.