Lead (w marketingu), lead sprzedażowy (sales lead) – potencjalny klient, osoba zainteresowana produktem lub usługą. Lead może być konsumentem (lead B2C) lub firmą, organizacją (Lead B2B) – chociaż z reguły jest wówczas reprezentowany przez konkretne osoby, które podejmują decyzje zakupowe (osoby decyzyjne). Proces pozyskiwania klienta określa się mianem lead generation.
Rodzaje leadów w marketingu
Hot lead
Tzw. gorący lead, czyli potencjalny kosument mocno zainteresowany ofertą i produktami, który sam i aktywnie dąży do uzyskania większej ilości informacji i podjęcia decyzji i zakupie.
Przykład: Osoba, która dzwoni do firmy usługowej, aby zapytać o szczegóły oferty i cenę.
Cold lead
Tzw. zimny lead, potencjalny klient, który nie jest jeszcze zbyt zainteresowany usługą, który może mieć inne priorytety. Może to też być osoba, która straciła początkowe zainteresowanie (nazywa się to schłodzeniem leada, albo przejściem hot lead -> cold lead).
Przykład: Osoba, do której dzwoni telemarketer, która wcześniej nie słyszała o danym produkcie lub usłudze.
Naturalnie celem marketingu jest utrzymanie ciepłych leadów (niektórzy stopniują poziomy temperatury lead i używają dodatkowych określeń, np. gorący lead), a ostatecznie ich konwersja na płacących klientów.
Lead generation
Lead generation to pozyskiwanie leadów w zamierzony sposób poprzez działania marketingowe. To najczęściej podstawa każdej firmy, gdyż niemal każda firma potrzebuje procesu regularnego zdobywania nowych klientów.
Przykłady pozyskiwania leadów w internecie:
- Pozycjonowanie (SEO)
- Google Ads (kampanie)
- Marketing w social mediach
- Mailing marketing
- Telemarketing w oparciu o zostawiony kontakt
CPL – Cost Per Lead
CPL to założony koszt pozyskania klienta, np. koszt doprowadzenie klienta do naszej strony internetowej, aby mógł zobaczyć ofertę i skontaktować się z nami np. poprzez formularz kontaktowy. Wyrażony w konkretnej kwocie, np. 20 zł.
Lead tracking
To mierzenie leadów i ich zachowań. Używa się do tego narzędzi analitycznych, np. Google Analytics.
Określa się też czynność, która oznacza pozyskanie leada i rozpoczęcie właściwego procesu sprzedaży, np.:
- wysłanie wiadomość mailowej
- umówienie spotkania online
- zostawienie telefonu do oddzwonienia
- wypełnienie formularza kontaktowego
- rezerwacja produktu w sklepie internetowym
- zapis na newsletter lub powiadomienia o nowych produktach
Zobacz też: lead sprzedażowy (Wikipedia).