Studio A7 - agencja SEO/SEM/SXO/AI
5/5

Spis treści

Headless SEOpozycjonowanie (SEO) przeznaczone dla witryn wykonanych w tzw. technologii headless.

Zobacz też: Headless CMS.

Headless SEO: Wszystko, co musisz wiedzieć

Sanity

Czym jest Headless SEO i jak różni się od tradycyjnego SEO?

  • Headless SEO odnosi się do unikalnych procesów wymaganych podczas optymalizacji treści dla wyszukiwania za pomocą CMS bez interfejsu użytkownika.
  • Obejmuje to: modelowanie treści dla SEO, bardziej świadome techniczne ustawienia i wielokanałowe podejście do wyszukiwania.

W koncepcji Headless SEO chodzi o takie stworzenie i przygotowanie contentu pod SEO (treści, teksty, zdjęcia, materiały) aby były świetnie zoptymalizowane od razu pod niemalże wszystkie kanały.

Zamów stronę WWW

Wiele znanych narzędzi i technik SEO nie ma możliwości przełożyć się automatycznie na pracę z CMS bez interfejsu użytkownika. Zasady SEO jednak pozostają dokładnie takie same: nadal dążymy do dostarczenia najlepszej treści, aby odpowiedzieć na zapytanie użytkownika (zgodnie z jego intencją).

Główne aspekty do rozważenia przy tworzeniu strategii typu Headless SEO

  1. Modele treści zbudowane dla SEO: CMS bez interfejsu użytkownika odłączają treść od prezentacji treści. Zamiast tworzyć serię stron internetowych, zwykle budujesz model treści, który bardziej naturalnie reprezentuje Twoją treść. Ponieważ myślisz o różnych typach treści, treść jest traktowana jako aktywo, które może być przechowywane jako dane w centralnym miejscu i ponownie wykorzystywane w dowolnym miejscu. Każdy interfejs front-endowy może konsumować dane w formacie najbardziej odpowiednim dla swoich celów i potrzeb. Strona internetowa może nie zwracać uwagi na te same rzeczy, co aplikacja lub urządzenie IoT (internetu rzeczy).
  2. Ograniczone wtyczki i dodatki: Wielu specjalistów SEO nauczyło się swojego fachu korzystając z WordPressa, Joomla, Drupal i innych podobnych CMS. Przyzwyczailiśmy się do pracy z narzędziami takimi jak Yoast, które zapewniają, że wszystkie nasze meta tagi są na miejscu, a kanoniczne adresy URL są logicznie stosowane. Pracując z CMS bez interfejsu użytkownika, musimy wyrzucić wszystkie nasze techniczne założenia SEO przez okno. Opcja polegania na wtyczkach i dodatkach nie może być brana za pewnik. Zamiast tego, specjaliści SEO będą mieli pełną kontrolę nad swoją konfiguracją techniczną, będą mogli dodać reguły walidacji, aby zapobiec błędom i zastosować spersonalizowaną logikę do kanonicznych, nawigacji fasetowej, paginacji i wielu innych.
  1. Omnichannel SEO: Omnichannel SEO (wielokanałowe SEO) to rosnący trend, a prace specjalistów SEO i pozycjonerów ewoluowały daleko poza samą optymalizację dla rankingów Google. Ponieważ nie tworzysz stron, ale treści i modele treści, Headless SEO wykracza poza Twoją stronę internetową. Obejmuje to optymalizację dla wyszukiwarek, mediów społecznościowych (Facebook, Instagram), e-maili i innych kanałów z treścią wideo, takich jak YouTube, TikTok albo Google Lens czy wyszukiwanie głosowe.

Czy system bez interfejsu użytkownika jest lepszy dla SEO?

Nie możemy zaprzeczyć, że przechodzenie na system bez interfejsu użytkownika wiąże się z pewnymi kompromisami i najczęściej nie jest to decyzja podejmowana wyłącznie przez zespół SEO. Chociaż aspekt techniczny musi być bardziej przemyślany w układzie bez interfejsu użytkownika, możliwości dystrybucji i ponownego wykorzystania treści są znacznie większe.

SXO / Headless SEO
SXO / Headless SEO

Najlepsze praktyki dla SEO w Headless CMS (system zarządzania treścią bez interfejsu użytkownika)

Oprócz powyższych uwag, SEO dla CMS bez interfejsu użytkownika podąża za tymi samymi zasadami przewodnimi, co każda inna strategia SEO. Bez względu na to, z jakiego CMS korzystasz, SEO powinno:

  1. Tworzyć wartościową treść popartą eksperckim doświadczeniem (zgodnie z zasadą wartościowych treści E-E-A-T GoogleWiedza-Wiarygodność-Zaufanie-Doświadczenie )
  2. Pomagać użytkownikom spełniać ich intencje wyszukiwania
  3. Zapewniać doskonałe doświadczenia użytkownika (User Experience, tzw. UX)
  4. Zapewniać, że wyszukiwarki nie indeksują nadmiernych lub bezsensownych stron (pustych, systemowych itp.)

Przyjrzyjmy się, jak to zrealizować na stronie internetowej bez interfejsu użytkownika (czyli headless).

  1. Zażądaj wszystkich kluczowych meta tagów Będziesz musiał zażądać każdego meta tagu, którego chcesz na swojej stronie. Rzeczy, o których zwykle nie musiałeś myśleć na monolitycznym CMS, stają się tutaj dużo bardziej świadome.
  2. Upewnij się, że edytorzy treści mogą modyfikować slug URL. Powinno być pole w Twoim back-endzie, gdzie możesz tworzyć i edytować URL, na którym będzie znajdować się Twoja treść. Ważne jest, aby można było ustawić strukturę przyjaznych URLi.
  3. Ustal zasady dla kanonicznych adresów URL Poprawne ustawienie kanonicznych adresów URL pomoże wyszukiwarkom indeksować odpowiednie strony dla Twojej witryny i może pomóc Ci uniknąć problemów z duplikacją treści
  1. Zdefiniuj ustawienia mapy strony XML. Kiedy prosisz swoich programistów / deweloperów o stworzenie mapy strony w formacie XML, powinieneś pamiętać o kilku rzeczach. Musisz jasno określić w swoim żądaniu, że twoja mapa strony nie jest statyczna i musi być regularnie aktualizowana. Jeśli twoja strona internetowa często się aktualizuje (jak w przypadku serwisów z newsami, możesz chcieć nawet codziennej aktualizacji mapy strony.
  2. Zażądaj pola dla znaczników schematu. Aby w pełni wykorzystać swoją treść, powinieneś zażądać pola do wprowadzania znaczników schematu. Można to zrobić na poziomie URL lub na poziomie komponentu treści, z pewnymi zasadami, aby dostarczyć wszystko w jednym skrypcie JSON-LD na froncie.
  3. Upewnij się, że twoje nagłówki mają sens. Hierarchia nagłówków (H1-H6) jest dość skomplikowana, gdy pracujesz na CMS bez interfejsu użytkownika. Dzieje się tak, ponieważ tworzysz swoją treść odłączoną od układu, jaki będzie miała na stronie i nie widzisz dokładnie jak będzie się ona całościowo prezentować, więc będziesz musiał zwrócić szczególną uwagę na hierarchię nagłówków podczas budowania swoich modeli treści.
  4. Wykorzystaj technologię AMP (opcjonalnie). Accelerated Mobile Pages (AMP) to projekt otwartego źródła Google’a, który ma na celu przyspieszenie ładowania stron na urządzeniach mobilnych. Korzystając z headless CMS, możesz łatwo wdrożyć AMP dla swojej strony, co może przynieść dodatkowe korzyści w SEO.

Jasna przyszłość dla architektury headless

Headless SEO i przyszłość architektury Headless
Programowanie aplikacji i stron WWW dla klientów z Bydgoszczy

Architektura typu headless – bez interfejsu użytkownika – jest świetnym narzędziem, które pozwala firmom na pełne posiadanie każdego aspektu cyfrowego doświadczenia, które tworzą dla swoich użytkowników. Potrzeba żądania konkretnej konfiguracji technicznej może stwarzać pewne tarcia na początku pracy z SEO dla CMS bez interfejsu użytkownika, ale poziom kontroli i integracji oferowany przez CMS bez interfejsu użytkownika jest absolutnie wart wszelkiej dodatkowej pracy na początku.

Możliwości oferowane przez SEO dla CMS bez interfejsu użytkownika są nieskończone i mogą wywiewać ekscytację. Wyobraź sobie np. niesamowite doświadczenia oparte na treści, które handlowcy e-commerce będą mogli stworzyć dla swoich potencjalnych klientów, czy jak łatwe będzie zarządzanie treścią dla ogromnych międzynarodowych stron internetowych dużych firm. Ale piękno SEO dla CMS bez interfejsu użytkownika leży w tym, czego jeszcze nie możemy sobie wyobrazić, we wszystkich niesamowitych sposobach, w jakie zespoły cyfrowe będą wykorzystywać ten potencjał.

5/5