Filtr ręczny – kara nakładana przez Google za prowadzenie strony w sposób niezgodny z ich wytycznymi. Filtr ręczny jest nakładany przez pracowników Google, którzy codziennie sprawdzają strony pod względem zgodności ze wskazówkami Google tzw. Search Quality Team.
Gdzie szukać informacji o nałożeniu filtra ręcznego
Informacje o nałożeniu przez Google filtra ręcznego, administrator może znaleźć w Google Search Control (GSC) w zakładce “Ruch związany z wyszukiwaniem” – “Ręcznie działanie” wraz z powodem, przez który filtr ręczny został nałożony oraz sposobem jego usunięcia. Skutkiem nałożenia przez Google filtra ręcznego na stronę jest spadek o kilka lub kilkanaście pozycji w wynikach wyszukiwania wszystkich lub tylko nielicznych fraz kluczowych, co powoduje również spadek odwiedzalności strony.
Główne powody nałożenia filtra ręcznego przez Google
- nienaturalne linki wewnętrzne i zewnętrzne,
- zaatakowanie strony przez hakerów,
- cloaking,
- upychanie słów kluczowych,
- spam,
- mało treści na stronie lub treści niskiej jakości.
Zniesienie filtra ręcznego ze strony jest łatwiejsze niż filtra algorytmicznego, właśnie dzięki informacji znajdującej się w GSC.