Studio A7 - agencja SEO/SEM/SXO/AI
5/5

Spis treści

Mobile First Index – jest to wdrożona w 2021 roku aktualizacja algorytmu Google mająca na celu jako pierwsze indeksować strony, które posiadają wersję mobilną (responsywna) strony WWW. Wprowadzony bot Smartphone Googlebot miał w założeniu analizować tylko strony dostosowane do wyświetlania się na tabletach i smartfonach. 

Aktualizacja algorytmu Google Mobile First Index

Mobile First Index to duża aktualizacja algorytmu Google, która pozwala wyszukiwarkom indeksować w pierwszej kolejności strony mobilne, a nie wersje desktopowe. Ta zmiana w algorytmie Google odzwierciedla rosnące znaczenie optymalizacji mobilnej i treści przyjaznych dla urządzeń mobilnych, ponieważ użytkownicy odchodzą od tradycyjnego przeglądania stron na komputerach stacjonarnych na rzecz urządzeń mobilnych.

Po co wprowadzono Mobile First Index?

Dzięki Mobile First Index, gdy użytkownicy, którzy szukają czegoś w Google, otrzymują teraz wyniki oparte na mobilnej wersji treści strony. Oznacza to, że jeżeli Państwa strona nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, mogą Państwo doświadczyć spadku pozycji w SERP Google.

Jak upewnić się, że nasza strona będzie dobrze odbierana przez Mobile First Index?

Na szczęście istnieje kilka sposobów, aby upewnić się, że Państwa strona jest prawidłowo zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych i Mobile First Index. Należy upewnić się, że Twoja strona jest responsywna i łatwa w nawigacji na wszystkich typach urządzeń, w tym na smartfonach i tabletach.

Na początek warto upewnić się, że wszystkie treści, w tym zdjęcia, grafiki i filmy są tak skonstruowane, że są dostępne i wyglądają dobrze na urządzeniach mobilnych. Obrazy (zdjęcia, grafiki) powinny być odpowiednio skalowane, a tekst odpowiednio sformatowany z zastosowaniem rozmiarów fontów przyjaznych urządzeniom mobilnym. Ponadto należy pamiętać o wykorzystaniu nowoczesnych znaczników HTML, selektorów CSS i znaczników danych strukturalnych (rich snippets), aby wyszukiwarki mogły prawidłowo zrozumieć treść każdej strony.

Mobile First Index – wymagania wobec witryny

Główną przyczyną wprowadzenia przez Google teorii Mobile First Index był zwiększający się ruch na stronach pochodzący właśnie z urządzeń mobilnych. Dlatego też, Google spełniając oczekiwania użytkowników, poprzez wprowadzenie Mobile First Index, wykazał pewne wytyczne, które muszą spełniać strony internetowe aby znalazły się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania i były indeksowane przez Googlebota

  • szybkość ładowania strony musi być taka sama na urządzeniach mobilnych jak i na komputerze,
  • treści wyświetlane oraz jakość i czytelność strony muszą być takie same na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych. 

Tworzenie stron responsywnych, czyli takich które spełniają wymagania Mobile First Index, jest obecnie najważniejszym czynnikiem rankingującym, decydującym o pozycji stron w wynikach wyszukiwania.

Ciągły rozwój i zmiany w algorytmie Mobile First Index

Na koniec należy pamiętać o regularnym aktualizowaniu strony internetowej za pomocą świeżych treści oraz sprawdzaniu jako nowości w algorytmie publikuje Google, co pomoże poprawić jej widoczność w SERP Google. Podejmując te kroki, mogą Państwo zapewnić, że Państwa witryna jest przygotowana na sukces dzięki Mobile First Indeksowanie i inne algorytmy wyszukiwarek.

Poświęcając czas na optymalizację strony pod kątem urządzeń mobilnych i Mobile First Index, możesz być pewny, że Twoja treść będzie łatwo dostępna i widoczna dla użytkowników na wszystkich typach urządzeń. Dzięki temu poprawi się widoczność witryny w SERPach Google, co pomoże dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów online. Dodatkowo, dzięki utrzymaniu dzięki dobrze zoptymalizowanej stronie mobilnej możesz zapewnić wszystkim odwiedzającym lepsze wrażenia z użytkowania (UX czy też SXO), pomagając im szybko i łatwo znaleźć potrzebne informacje.

5/5