W pozycjonowaniu istotną rolę odgrywa właściwe mierzenie wyników (np. pozycji fraz kluczowych)
Ile kosztuje pozycjonowanie / SEO?
To oczywiście bardzo częste pytanie, które pojawia się wśród klientów firm pozycjonujących, zwłaszcza dopiero rozpoczynających działalność lub wchodzących w świat e-marketingu i pozycjonowania. Oczywiście jak w przypadku każdej profesjonalnej i specjalistycznej usługi nie da się podać jednej ceny dla działań pozycjonerskich. Zależy ona bowiem od wielu czynników, w tym trudności wybranych fraz, branży klienta i jakości samej pozycjonowanej strony.
Istnieje kilka głównych wariantów rozliczeń.
Rozliczanie za efekt
Miesięczna ilość wyszukiwań frazy kluczowej (wg narzędzia Google) | Cena za pozycje poza pierwszą dziesiątką | Cena za pozycje 7-10 | Cena za pozycje 4-6 | Cena za pozycje 1-3 |
0-100 | 0 zł | od 39 zł | od 49 zł | od 79 zł |
101-300 | 0 zł | od 49 zł | od 49 zł | od 89 zł |
301-500 | 0 zł | od 59 zł | od 59 zł | od 99 zł |
501-1000 | 0 zł | od 79 zł | od 89 zł | od 129 zł |
1001-2000 | 0 zł | od 99 zł | od 129 zł | od 179 zł |
2001 – 3000 | 0 zł | od 129 zł | od 179 zł | od 199 zł |
>3000 | 0 zł | ustalane indywidualnie | ustalane indywidualnie | ustalane indywidualnie |
Rozliczanie mieszane (abonament + efekt)
W przypadku pierwszego z nich, za pozycjonowanie (SEO) nie ustala się sztywnego cennika z płaskimi stawkami. Stosuje się nowoczesny, dostosowany do realiów rynku model rozliczeń oparty na niskim abonamencie, wynoszącym już od 999 zł oraz ustalonej z Klientem premii za uzyskane wyniki.
Część abonamentowa przeznaczona jest na pokrycie konkretnych kosztów pozycjonowania oraz gwarancję określonej ilości godzin pracy specjalisty od SEO / SEM. Premia zaś jest wynagrodzeniem za uzyskane wyniki i uzależniona jest ściśle od pozycji frazy kluczowej, a więc sukcesu naszej pracy.
Taka forma rozliczania się może działać z korzyścią dla obu stron. Motywuje w jakiś sposób do osiągania wysokich wyników, klient zaś realnie odczuwa efekty, za które płaci. Oczywiście warunkiem jest, aby podczas zawierania umowy wszystkie ew. koszty były znane klientowi i mógł łatwo określić ile będzie zobowiązany zapłacić. Dzięki analizom fraz kluczowych jest także w stanie oszacować potencjalny ruch na stronie i zastanowić się jaki uzyska zwrot z inwestycji w działania SEO / SEM.
Minusem jest konieczność płacenia więcej niż przy samym abonamencie. Z uwagi na liczne
Rozliczanie abonamentowe
Rozliczanie abonamentowe za SEO / pozycjonowanie oznacza stałą, miesięczną opłatę ze strony Klienta, a jej wysokość determinuje zakres pracy naszych specjalistów. Tutaj koszty są stałe i ta forma rozliczanie również ma swoje zalety. Polecana jest dla firm o określonym, sztywno ustalonym budżecie, a także w przypadkach, gdy celem pozycjonowania jest ogólny wzrost widzialności strony WWW lub też pozycjonowanie na różne frazy z tzw. długiego ogona (long tail). W tym wypadku nie ma rozliczania za konkretny efekt, jednak agencja SEO stara się włożyć możliwie dużo pracy i efektów w zakresie określonego budżetu, a więc zadbać o te działania, które mogą mieć największy wpływ na zwiększenie widoczności.
Rozliczanie za leada / klienta
W tym sposobie klient agencji płaci tylko za dostarczonego klienta lub potencjalnego klienta (leada). Problemem oczywiście będzie ustalenie, kiedy dany klient przyszedł dzięki pracy agencji, a kiedy z innego źródła. Dlatego jest to rzadki sposób rozliczeń, choć może sprawdzić się na przykład w przypadku sklepu internetowego z przemyślanym mierzeniem konwersji przez system.