Disavow Tool – narzędzie wprowadzone w 2012 roku przez Google, którego celem jest usuwanie niechcianych linków ze swojej strony przez webmastera. Narzędzie Disavow Tool zostało stworzone aby blokować linki zewnętrzne, które mogą wpływać na spadek pozycji w wyszukiwarce. Powinno być jednak stosowane rozważnie i tylko przez profesjonalnych i doświadczonych webmasterów, ponieważ nieodpowiednie jego użycie może bardziej zaszkodzić pozycjonowaniu strony niż pomóc.
Przed rozpoczęciem użytkowania narzędzia Disavow Tool należy sprawdzić inne czynniki mogące mieć wpływ na gwałtowny spadek strony w wyszukiwarce.
Wprowadzenie i użytkowanie narzędzia Disavow Tool jest skomplikowane i wymaga od webmastera bardzo dużo pracy. Niepożądane linki zewnętrzne, które można usuwać poprzez Disavow Tool to głównie linki niskiej jakości i spamerskie prowadzące do pozycjonowanej strony, linki płatne oraz systemy wymiany linków, które są niezgodne z systemem jakości.
Z narzędzia Disavow Tool warto skorzystać dopiero, gdy otrzymało się powiadomienie o nienaturalnych linkach czyli Google nałożyło na stronę internetową karę w postaci tzw. filtra.
Korzystanie z narzędzia Disavow Tool
W celu skorzystania z narzędzia Disavow Tool należy:
- sprawdzić czy rzeczywiście linki zewnętrzne są przyczyną spadku pozycjonowania strony,
- przygotować plik tekstowy wszystkich linków, których chcemy się zrzec lub usunąć (w jednym wierszu należy wpisać
- tylko jeden adres URL),
- dodać przedrostek domain: jeżeli chce się zrzec domeny,
- przesłać tak przygotowaną listę do Google – przejść na stronę zrzekania się linków,
- zaznaczyć swoją witrynę,
- kliknąć Ignoruj linki,
- wybrać utworzony wcześniej plik tekstowy z linkami, których chcemy się zrzec lub usunąć,
- poczekać aż Google przetworzy informację i przy kolejnym indeksowaniu strony zostanie to uwzględnione.
Narzędzie do zrzekania się (usuwania) linków zewnętrznych można znaleźć pod adresem https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main