Studio A7 - agencja SEO/SEM/SXO/AI
5/5

Spis treści

Marketing szeptany – buzz marketingjest to forma marketingu polegająca na przekazywaniu informacji jak największej liczbie osób poprzez spontaniczne opowiadanie lub dyskusję.

Formy marketingu szeptanego

Najczęstszą formą marketingu szeptanego są opisy produktów, ich zalet oraz korzyści na różnego rodzaju forach internetowych oraz poprzez dodawanie opinii “klientów” sklepów internetowych, którzy zachwalają dany produkt ale nie namawiają bezpośrednio do jego kupna. Takie pozytywne opinie pisane są często przez specjalistów marketerów w celu promocji danego produktu/marki/firmy i wyglądają na zwykłe opinie klientów korzystających z usług danej firmy lub produktu.

Najważniejsze formy marketingu szeptanego to:

  • Casual marketing – jest to działanie polegające na równoległym promowaniu na przykład zdrowego jedzenia oraz usługi firmy cateringowej.
  • Product seeding  – polega na reklamowaniu danego produktu przez różnego rodzaju znanych blogerów, którzy tworzą “modę” na dany produkt.
  • Community marketing  – polega na prowadzeniu rozmowy na dany temat na różnego rodzaju forach i stronach internetowych, które dotyczą reklamowanego produktu/marki lub firmy. 
  • Trendsetting  – polega na kreowaniu nowych trendów na przykład stosowania toreb papierowych zamiast plastikowych z zastosowaniem danej marki  przez znane osoby i gwiazdy telewizyjne lub showbiznesu (na przykład wpisy na portalach społecznościowych przez znane osoby, że torby papierowe są bardziej eko niż plastiki ze zdjęciem torby papierowej danej marki). 
  • Marketing wirusowy  –  tworzenie pozytywnych treści w przestrzeni Internetu w postaci różnego rodzaju memów i gifów, które kojarzą się pozytywnie z daną marką, są zabawne i dzięki temu użytkownicy je udostępniają między sobą
Marketing szeptany - buzz marketing
Marketing szeptany – buzz marketing

Marketing szeptany – zasady

W marketingu szeptanym najważniejszą zasadą jest to aby zachęcić użytkownika do kupna danego produktu lub odwiedzenia strony danej firmy bez bezpośredniego nacisku ale poprzez wywoływanie naturalnej dyskusji na ten temat. Dobrze wykorzystany marketing szeptany pozwala na podniesienie w rankingach pozycjonowanej strony oraz przynosi efekty w promowaniu danej marki/produktu czy firmy. Jeżeli jednak jest on wykorzystywany zbyt często lub jego forma przypomina formę linków spamerskich, może zostać uznany przez roboty Google za spam i wpłynąć negatywnie na pozycję strony. 

Marketing szeptany powinien być prowadzony przez specjalistów marketerów tzw. szeptaczy, którzy znają zasady etyki tego rodzaju marketingu, nie wprowadzają użytkowników w błąd i swoim profesjonalizmem nie zaszkodzą przekazywanej informacji.

5/5