Depozycjonowanie – działanie negatywne w SEO (Black Hat SEO), prowadzące do spadku pozycji strony w wynikach w wyszukiwarce. Jest to przeciwieństwo pozycjonowania i stosuje się je głównie w celach konkurencyjnych, aby obniżyć widoczność strony firmy konkurencyjnej oraz gdy chcemy usunąć całkowicie treści z wyników wyszukiwania, które mogą być drażliwe względem naszej osoby lub kogoś bliskiego.
Podział technik depozycjonowania
1.depozycjonowanie on-site
Polega głównie na działaniu, które wykorzystuje dostęp do strony, którą chce się depozycjonować. Dostęp uzyskuje się poprzez składanie bardzo dobrych ofert właścicielowi strony na pozycjonowanie lub audyt SEO, a w rzeczywistości wykonuje się wszystko w celu depozycjonowania strony lub poprzez hakowanie danych dostępowych.
Inna techniką depozycjonowania on-site jest instalowanie przez konkurencję lub hakerów, specjalnych wtyczek i/lub aplikacji, które oferują automatyczne pozycjonowanie strony internetowej, a w rzeczywistości obniżają jej wartość lub usuwają całkowicie z wyników wyszukiwania. W celu depozycjonowania lub usunięcia strony z wyników wyszukiwania stosuje się specjalne kody HTML na stronie, które skutecznie blokują dostęp robotom Google, a ostatecznie usuwają stronę z wyszukiwarki. Konkurencja po dostępie do strony może również usuwać lub zmieniać słowa kluczowe i treści zawarte na stronie.
2. depozycjonowanie off-site
Polega na technikach, które umożliwiają depozycjonowanie bez dostępu do strony.
Wśród nich wyróżnia się:
- pozycjonowanie, czyli tworzenie kilku lub kilkunastu stron o podobnej treści i takich samych słowach kluczowych, co w konsekwencji jest negatywnie rozpatrywane przez roboty Google oraz pozycjonuje kilka stron o takich samych wynikach wyszukiwania jak strona depozycjonowana, co w konsekwencji prowadzi do większej ilości liczby wyników wyszukiwania i spadku pozycjonowania strony,
- udostępnianie na stronie linków niskiej jakości, to znaczy linków które kierowały użytkownika np. na strony pornograficzne,
- tworzenie duplikatów (plagiatów) strony – udostępnianie treści ze strony w kilku innych miejscach oraz tworzenie duplikatów całych stron, przez co mogą być one zaindeksowane wcześniej niż strona firmy, którą się depozycjonuje,
- rujnowanie reputacji firmy poprzez udostępnianie negatywnych opinii i komentarzy.
Depozycjonowanie może również w kilku kwestiach mieć charakter pozytywny (tzw. White Hat SEO). Do pozytywnego depozycjonowania stron zalicza się głównie zgłaszanie nieetycznych stron w wyszukiwarce.