5/5

Spis treści

Pozycjonowanie stron WWW, (także potocznie: pozycjonowanie stron, SEO, SEM) –  jest to działanie mające na celu wypromowanie strony internetowej, w taki sposób, aby znalazła się jak najwyżej w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Użytkownicy poszukujący danego produktu, usługi lub firmy (albo określonych informacji) wpisują w wyszukiwarkę tzw. frazy kluczowe (słowa kluczowe) lub zadają pytania (zawierające frazy kluczowe) skierowane do AI (ang. Artificial Intelligence – Sztuczna inteligencja, SI).

Cel pozycjonowania stron internetowych

Celem pozycjonowania stron WWW jest, aby pozycjonowana strona WWW znalazła się w pierwszej dziesiątce (TOP 10), a najlepiej na pierwszym miejscu wyszukanych stron po danej frazie kluczowej. Dzięki takim działaniom potencjalny klient zapozna się z ofertą strony WWW, a w następstwie dokona zakupu produktu lub usługi, zapisze się na newsletter, wyśle zapytanie przez formularz lub wykona inne działanie, na którym zależy twórcy strony internetowej.

Za pozycjonowanie stron internetowych odpowiada specjalista SEO – pozycjoner. Do jego obowiązków należy m.in. dobór odpowiednich fraz / słów kluczowych, na które będzie pozycjonowana strona, a także wykonanie audytów SEO i optymalizacji strony pod względem czynników rankingowych Google. Jeżeli wszystkie działania są wykonane poprawnie, to roboty Google zaindeksują stronę i umieszczą w odpowiedniej pozycji, w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron nie kończy się na tym, podobnie jak rola pozycjonera. W dalszej konieczności (zwłaszcza przy konkurencyjnych i trudnych do wypozycjonowania frazach kluczowych) wykonuje także działania „zewnętrzne” (tzw. off-site), niezwiązane bezpośrednio z samą stroną WWW.

Pozycjonowanie stron — podział on-site i off-site

Pozycjonowanie stron internetowych można podzielić ze względu na rodzaj działania:

  • on-site – są to działania wykonywane na stronie internetowej, między innymi: dodawanie opisów i treści wysokiej jakości wraz ze słowami kluczowymi do każdej podstrony, tworzenie nagłówków, dodawanie grafiki, uzupełnianie adresów, sprawdzenie szybkości ładowania strony oraz jej bezpieczeństwa dla użytkownika,
  • off-site, są to działania wykonywane poza pozycjonowaną stroną, głównie tworzenie i pozyskiwanie linków zewnętrznych (tzw. link building), które kierują do pozycjonowanej strony. Linki zewnętrzne należy pozyskiwać ze stron o wysokiej jakości, dzięki czemu roboty Google zaindeksują stronę jako równie wartościową. Do pozycjonowania stron off-site należy również tworzenie wizytówki w witrynie Google Moja Firma, (lokalizacja na mapie Google), a także prowadzenie i promowanie strony w mediach społecznościowych.

Pozycjonowanie stron internetowych może się odbywać zarówno poprzez zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach internetowych (Google, Bing, Yandex) jak i poprzez uzyskiwanie lepszej widoczności dla robotów indeksujących narzędzi typu Search AI, takich jak Google – Przegląd od AI (Google AI Overview) oparte na najnowszym modelu Sztucznej Inteligencji Google Gemini i inne. Usługa optymalizacji strony pod algorytmy LLM (ang. Large Language Model – Duży model językowy) jest stosunkowo nowa i najczęściej jest nazywana pozycjonowaniem w AI.

5/5