Linkowanie zewnętrzne – odnośniki (hiperłącza) w postaci różnego rodzaju linków, grafik i zdjęć, które po kliknięciu przenoszą użytkownika do innej strony internetowej.
Podział linkowania zewnętrznego
- linki przychodzące – linki ze stron o dobrej jakości (strony wysoko pozycjonowane w wynikach wyszukiwania o podobnej tematyce oraz rozpoznawalne w sieci), dzięki którym strona którą pozycjonujemy zdobywa większą rozpoznawalność oraz większą liczbę odwiedzających. Linkowanie ze stron o słabej jakości lub linki tzw. spamerskie mogą wpływać negatywnie na pozycję w wynikach wyszukiwania. Rodzaj strony można sprawdzić za pomocą wyszukiwarki Google. Należy w polu wyszukiwania wpisać link:twojastrona.pl -site:twojastrona.pl
- linki wychodzące – linki znajdujące się na naszej stronie, które odsyłają użytkownika do innej strony o podobnej tematyce w celu rozszerzenia jego wiedzy na dany temat.
- linki zwrotne – linki przychodzące ze stron, do której odnośnik znajdował się na naszej stronie (link wychodzący), np. prowadzimy stronę o tematyce podróżniczej i w opisach zamieszczamy link do sklepów turystycznych. Po porozumieniu z właścicielami strony sklepu można liczyć na link zwrotny prowadzący ze sklepu do naszej strony. Linki zwrotne powodują większe zainteresowanie naszą stroną oraz powoduje jej wzrost w pozycji w wynikach wyszukiwania.
- linki naturalne – linki utworzone na innych stronach poprzez jej użytkowników. Strony, które odwołują się do innych źródeł, zwiększając tym samym szczegółowość informacji poszukiwanych przez użytkownika są wysoko cenione i uznawane za bardzo dobre źródło informacji. Można zatem liczyć na powoływanie się lub reklamowanie naszej strony na różnego rodzaju blogach i w komentarzach pod zapytaniami na forach lub polecane strony na portalach społecznościowych.
- linki z atrybutem dofollow – są to linki przychodzące i wychodzące z atrybutem dofollow, który oznacza że roboty Google mają podążać za linkiem i strona z której pochodzi link przekazuje część swojej mocy stronie linkowanej.
- linki z atrybutem nofollow – linki przychodzące i wychodzące z atrybutem nofollow oznaczają, że roboty Google nie mają podążać za linkiem i moc strony nie jest przekazywana. Linki te jednak są liczone przez roboty Google, gdy sprawdzają ilość linków zewnętrznych na pozycjonowanej stronie.
Warto pamiętać, że roboty Google sprawdzają jakość linków a nie ich ilość, dlatego też należy znać umiar i wyznaczyć pewną graniczną ilość w zastosowaniu linków zewnętrznych na pozycjonowanej stronie.