Duplikacja treści – duplicate content – wyróżnia się:
- duplikację zewnętrzną – gdy ten sam tekst, grafika lub inne multimedia występuje na kilku stronach,
- duplikację wewnętrzną – w obrębie tej samej strony.
Duplikacja treści, czyli jej powielanie, ma negatywny wpływ na pozycjonowanie stron.
Roboty Google analizują fragmenty tekstu, a następnie porównują je z fragmentami tekstu na innych stronach. Jeżeli robot wykryje duplikację, to strona może zostać usunięta lub zostanie nałożony na nią tzw. filtr, który powoduje między innymi spadek pozycji w wyszukiwarce.
Przyczyny duplikacji treści
Duplikacja treści jest zazwyczaj stosowana nieświadomie, a jej głównymi przyczynami są:
- kopiowanie tekstów i opisów na stronę pochodzące z innych źródeł np. kopiowanie opisów produktów,
kopiowanie artykułów branżowych ze swojej strony na inne, - otwieranie strony głównej przez różne adresy URL – w takiej sytuacji należy wykonać przekierowanie 301 (odesłanie na stronę główną, którą uważa się za najważniejszą),
- wdrożenie na stronie zabezpieczenia SSL i pominięcie przekierowania strony z http na https,
- przetłumaczenie tylko kilka podstron, a nie całej strony na inny język,
- brak wprowadzenia linków kanonicznych,
- udostępnianie profilu firmowego na portalach społecznościowych z takim samym opisem jak na stronie firmowej,
- nie zastrzeżenie treści opisów swoich produktów, tak aby inni użytkownicy nie mogli ich wykorzystać i skopiować na swojej stronie (dotyczy to szczególnie sklepów internetowych),
- tworzenie takich samych tytułów oraz meta tagów w obrębie jednej strony.

Duplikację treści na stronie można wykryć poprzez użycie narzędzia Google Search Console, Ahrefs, Screaming Frog, Sitebulb, Siteliner, Copyscape (tylko duplikacja zewnętrzna) oraz poprzez użycie wyszukiwarki Google – należy skopiować fragment lub całość tekstu (pamiętając o znakach cudzysłowu) i sprawdzić w wynikach wyszukiwania czy nie został użyty na innej stronie.
Jak uniknąć duplikacji treści?
W celu eliminacji i zapobiegania duplikacji treści należy tworzyć unikalne i oryginalne teksty i opisy oraz kontrolować powielanie tych samym tekstów w obrębie własnej strony. Najlepszym jednak sposobem na zapobieganie duplikacji treści będzie zatrudnienie specjalistów z obszarów SEO, którzy dzięki swojej wiedzy i umiejętnością będą w stanie wykryć wszystkie negatywne czynniki wpływające na pozycjonowanie strony.