Linkowanie – ang. link building – budowanie pozycji strony za pomocą linków umieszczanych wewnątrz jednej strony (tzw. linkowanie wewnętrzne) oraz na innych stronach (linkowanie zewnętrzne).
Linkowanie w procesie pozycjonowania stron internetowych
Linkowanie jest bardzo ważnym elementem w procesie pozycjonowania stron internetowych i wpływa zarówno na zwiększenie klikalności oraz odwiedzalności strony, jak również może mieć negatywny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania (linkowanie ze słabych stron, spamerskie lub linki nienaturalne – karane przez roboty Google).

Rodzaje linkowania
Linkowanie można podzielić na:
- linkowanie wewnętrzne – linki umieszcza się w obrębie jednej strony, dzięki czemu ułatwione jest poruszanie się po niej oraz jej podstronach, ważne zarówno dla użytkownika jak i robotów Google.
- linkowanie zewnętrzne – linki przychodzące umieszczane na innych witrynach, które kierują pośrednio (linki pośrednie) lub bezpośrednio do pozycjonowanej strony. Linkowanie zewnętrzne dzieli się również na:
– linki naturalne – umieszczane przez użytkowników na różnych portalach, blogach lub w komentarzach – są najbardziej wartościowe ponieważ strona jest linkowana (polecana) naturalnie przez innych użytkowników, dzięki czemu pozostali użytkownicy mają pewność, że strona zawiera przydatne i szczegółowe informacje na interesujący ich temat (zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania poprzez zwiększenie klikalności i odwiedzalności strony),
– linki nienaturalne – umieszczane przez właścicieli pozycjonowanych stron lub zakupione przez nich u osób zajmujących się pozycjonowaniem w celu zwiększenia pozycji w wynikach wyszukiwania (linkowanie nienaturalne jeżeli zostanie wykryte jest karane przez roboty Google).
– linki dofollow – są to linki, które prowadzą roboty Google do linkowanych stron, tym samym przekazując moc linkowanej stronie,
– linki nofollow – są to linki, które roboty Google omijają i tym samym moc nie jest przekazywana linkowanej stronie.